Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2007

Οικο-λογικά 1 (Πανθρακική - 25/08/07)


Αχ Ευρώπη ...

Διασυνοριακή Μόλυνση - Νορβηγία


Σύμφωνα με εκθέσεις της κυβέρνησης Νορβηγίας και του νορβηγικού Τύπου, η Norilsk Nickel, ιδιοκτήτρια εταιρεία των αμφισβητούμενων μεταλλείων νικελ στη βορειοδυτική περιοχή της Ρωσίας έχει δεσμευτεί να αποφασίσει στις αρχές του επόμενου χρόνου αν θα μεταφέρει τις εγκαταστάσεις μακριά από τα σύνορα με τη Φινλανδία και τη Νορβηγία. Η εταιρεία δεσμεύτηκε σε μια δημόσια συνεδρίαση που έλαβε χώρα κοντά στις εγκαταστάσεις, την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου και που είχε ως κύριο θέμα την αργή πρόοδο στην μείωση των εκπομπών βαρέων μετάλλων και διοξειδίου του θείου από επεξεργασία νίκελ. Τη συζήτηση παρακολούθησε ο Νορβηγός Υπουργός Εξωτερικών Jonas Gahr Støre και ανώτερους υπαλλήλους του υπουργείου περιβάλλοντος της Νορβηγίας. Η επιχείρηση, παρά τα τεράστια κέρδη της τα τελευταία χρόνια, και παρά τα μεγάλα ποσά χρηματοδοτήσεων από πλευράς Νορβηγίας, κατηγορείται για τη συνεχιζόμενη μόλυνση των εδαφών των γείτονων χωρών (Φινλανδίας και Νορβηγίας) εφόσον δεν κατέβαλε καμία προσπάθεια εκτενούς συντήρησης και εγκατάστασης σύγχρονου εξοπλισμού ελέγχου της ρύπανσης. Οι εγκαταστάσεις είχαν χτιστεί στην περιοχή τη δεκαετία του 1930.

Ατμοσφαιρική Ρύπανση - Ναυτιλιακός Κλάδος

H Eυρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε ένα όριο περιεκτικότητας σε θείο 1,5 τοις εκατό στα θαλάσσια καύσιμα για τα σκάφη που διασχίζουν τη Βόρεια Θάλασσα. Ο περιορισμός συμφωνήθηκε το 2005 παρά τις εκκλήσεις του ναυτιλιακού κλάδου να συμφωνηθούν ομοιόμορφοι παγκόσμιοι περιορισμοί μέσω του Διεθνούς Θαλάσσιου Οργανισμού (www.imo.org). Ένα παρόμοιο όριο για τη θάλασσα της Βαλτικής εισήχθη ένα έτος πριν. Το μέτρο συμφωνήθηκε σε μία προσπάθεια να μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση από τον ναυτιλιακό κλάδο, του οποίου το μερίδιο του γενικού φορτίου ρύπανσης έχει αυξηθεί δεδομένου ότι οι εκπομπές από επίγειες πηγές έχουν πέσει. Το ολλανδικό υπουργείο μεταφορών είπε ότι σχετική μελέτη από το ερευνητικό ίδρυμα TNO παρουσίασε ότι το νέο όριο θα έκοβε τις εκπομπές οξειδίων θείου κατά 40% . Εν τω μεταξύ ο Επίτροπος Περιβάλλοντος της ΕΕ Σταύρος Δήμας έχει επαναλάβει προειδοποιήσεις ότι η ΕΕ θα λάβει παρόμοια μονομερή μέτρα να κόψει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τη ναυτιλία στα ύδατά της εάν δεν αποφασισθούν διεθνείς περιορισμοί αρκετά γρήγορα μέσω του Διεθνούς Θαλάσσιου Οργανισμού, όπως αναφέρθηκε σε απάντηση του Επίτροπου Περιβάλλοντος σε γραπτή ερώτηση του Έλληνα ευρωβουλευτή Γεώργιου Παπαστάμκου. Τον περασμένο μήνα η επιτροπή περιβάλλοντος του Διεθνούς Θαλάσσιου Οργανισμού άρχισε να ερευνά τις διάφορες επιλογές μείωσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τη ναυτιλία.

Βιβλιοφάγος

Βιοκαύσιμα

Biofuels for Transport: Global Potential and Implications for Sustainable Agriculture and Energy in the 21st Century, Worldwatch Institute

Μια μεγάλη αύξηση στην παραγωγή και τη χρήση των βιολογικών καυσίμων θα μπορούσε να επιταχύνει την αποδάσωση και την απώλεια βιοποικιλότητας , επιταχύνοντας κατά συνέπεια την κλιματική αλλαγή, σύμφωνα με αμερικανικό ίδρυμα Worldwatch Ιnstitute (www.worldwatch.org). "Όσο περισσότερο εξελίσσεται η υψηλή τεχνολογία και όσο μεγαλύτερης κλίμακας γίνονται οι βιομηχανίες βιολογικών καυσίμων, τόσο μεγαλύτερη η πολιτική προσπάθεια που απαιτείται για να εκπληρώσει τους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς στόχους" λέει το ίδρυμα σε ένα νέο βιβλίο που τιτλοφορείται "Βιολογικά καύσιμα για τη μεταφορά". Οι κυβερνήσεις πρέπει να στοχεύσουν να προαγάγουν ένα μείγμα παραγωγής βιοκαυσίμων που να συνδυάζει μονάδες μεγάλης και μικρής κλίμακας, όπως υποστηρίζουν οι συντάκτες του νέου βιβλίου. Συνεχίζουν λέγοντας ότι αυτό απαιτεί την ανάπτυξη διαφορετικών, συνδυασμένων πολιτικών και τεχνολογιών. Σε άλλες βασικές συστάσεις, οι συντάκτες του βιβλίου υποστηρίζουν ότι η ανάπτυξη εθνικής και διεθνούς πιστοποίησης βιωσιμότητας είναι ουσιαστική ανάγκη για την προστασία του οικοσυστήματος και για τη διατήρηση της δημόσιας εμπιστοσύνης στα βιολογικά καύσιμα. Επίσης τονίζουν ότι τα βιολογικά καύσιμα δεν θα λύσουν τις ενεργειακές προκλήσεις των παγκόσμιων μεταφορών από μόνα τους, και πρέπει να αναπτυχθούν "μέσα στο πλαίσιο μιας μετάβασης σε έναν αποδοτικότερο, λιγότερο ρυπογόνο τομέα μεταφορών, σε παγκόσμιο επίπεδο".

Βουτιά στο διαδίκτυο!

Η ιστοσελίδα της εβδομάδας: http://www.greenchallenge.info/

9 μέρες απομένουν για να πάρεις ΕΣΥ την πρωτοβουλία και να σώσεις τον κόσμο (και κάνοντας το αυτό να τσεπώσεις και μισό εκατομύριο ζεστά ευρουλάκια!)

ΜΙΑ ΙΔΕΑ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ 500,000 ΕΥΡΩ!!!

Ο κόσμος πρέπει να αγκαλιάσει έναν νέο πιό πράσινο τρόπο ζωής. Μια λαμπρή ιδέα μπορεί να κάνει μια μεγάλη διαφορά.

Για να ενθαρρύνουν και να βοηθήσουν την εφεύρεση των μεγάλων νέων πράσινων προϊόντων και υπηρεσιών, η ολλανδική λαχειοφόρος αγορά Postcode και η επίσης ολλανδική σειρά εκδηλώσεων PICNIC παρουσιάζουν την "PICNIC Πράσινη Πρόκληση" και σας καλούν να στείλετε την ιδέα σας για ένα προϊόν ή υπηρεσία που θα έχει ως στόχο τη μείωση του φαινομένου του θερμοκηπίου και την επιβράδυνση της κλιματικής αλλαγή. Η ιδέα σας πρέπει να σταλλεί μέχρι τις 30 Αυγούστου. Ο νικητής θα κερδίσει 500,000 ευρώ, ειδική υποστήριξη από ειδικούς και εταιρείες (μεταξύ των οποίων η Cisco), όπως επίσης και έναν αρχικό κατάλογο πελατών, έτσι ώστε να βγάλει την εφεύρεση του στην αγορά μέσα σε δύο έτη.

Η ολλανδική λαχειοφόρος αγορά Postcode (www.postcodeloterij.nl) υποστηρίζει φιλανθρωπικά ιδρύματα στην Ολλανδία και στο εξωτερικό. Η PICNIC (www.picnicnetwork.org) διοργανώνει ένα ετήσιο φεστιβάλ για τους τομείς Γραφιστικής, Διαφήμισης, Τεχνολογίας, Νέων Μέσων, φέρνοντας κάθε χρόνο τους πιο καινοτόμους, επιχειρηματικούς ανθρώπους από όλο τον κόσμο στο Αμστερνταμ. Οι δύο οργανώσεις έχουν ενώσει τις δυνάμεις για να σας παρουσιάσουν αυτήν την πρόσκληση - πρόκληση. Μια προκαταρκτική κριτική επιτροπή θα επιλέξει τρεις έως πέντε φιναλίστ, οι οποίοι θα κληθούν να παρουσιάσουν τις ιδέες τους στις 29 Σεπτεμβρίου κατά τη διάρκεια του PICNIC'07. Η τελική κριτική επιτροπή θα επιλέξει το καλύτερο. Την ίδια νύχτα, ο νικητής θα αναγγελθεί στην τελετή βραβείων.

Τα δικά μας

Μάκρη – Δίκελλα – Μεσημβρία

Ασφαλείς ξανά για τους λουόμενους και παραθεριστές οι ακτές της παραλιακής ζώνης Μάκρης-Δικέλλων-Μεσημβρίας, μετά τις πρόσφατες πλημμύρες. Η ποιότητα του νερού στις ακτές κολύμβησης, σύμφωνα με τα αποτέλεσμα των μικροβιολογικών και χημικών εξετάσεων που έγιναν στην περιοχή από το τμήμα υγειονομικού ελέγχου της νομαρχίας Έβρου, έδειξαν ότι δεν συντρέχει κανένας κίνδυνος για τη δημόσια υγεία.

‘Αρα μπορούμε να επιστρέψουμε στις παραλίες, εφόσον το καλοκαίρι ακόμη καλά κρατεί και οι θερμοκρασίες το επιτρέπουν. Ωραία τα νέα γι’αυτούς που έπαθαν το μικρότερο κακό: να χάσουν τα μπάνια τους για 1-2 βδομάδες! Οι ιδιοκτήτες των 100 περίπου σπιτιών και καταστημάτων της περιοχής συνεχίζουν να τραβούν την μικρή Οδύσσειά τους. Και τελικά δύο είναι οι προτεραιότητες: Οι ζημιές για τους συνδημότες μας που έχουν πληγεί να αποκατασταθούν το γρηγορότερο δυνατό να ληφθούν όλα τα μέτρα για να αποφευχθεί μια τέτοια καταστροφή στο μέλλον, στο μέτρο που είναι ανθρωπίνως δυνατό.

Αναφορικά με τη δεύτερη προτεραιότητα, και σκεπτόμενοι σε επίπεδο ιδιωτικής ευθύνης, η πρόσφατη θεομηνία τουλάχιστον έδειξε χωρίς αμφιβολία από πού βρίσκει διέξοδο ο πρόσθετος όγκος νερού σε περίπτωση ενός τέτοιου ακραίου φαινομένου. Ότι πριν ήταν επιστημονικές θεωρίες τώρα είναι ακράδαντες αλήθειες. Υπάρχουν στη διάθεσή μας πληροφοριακά συστήματα GIS που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να χαρτογραφηθούν οι περιοχές που επλήγησαν στον μεγαλύτερο βαθμό. Αυτοί οι χάρτες μπορούν να είναι διαθέσιμοι στο κοινό. Η προσωπική ευθύνη του καθενός βρίσκεται στο εξής: Όποιος θέλει να χτίσει οτιδήποτε στην περιοχή των Δικέλλων, της Μάκρης και της Μεσημβρίας, γιατί να πάει να το χτίσει ακριβώς εκεί, στις περιοχές μεγαλύτερου ρίσκου; Η λίγο παραδίπλα; Το ίδιο ισχύει για όλες τις περιοχές που κινδυνεύουν ή και έχουν πληγεί από παρόμοια φυσικά φαινόμενα.

Τώρα, για όσους ήδη διαθέτουν περιουσία ήδη χτισμένη δίπλα ή πάνω σε μπαζωμένα ρέματα, που δε διαθέτουν αντιπλημμυρική θωράκιση, δεν υπάρχει επαρκής βλάστηση για να συγκρατηθεί κάποιο τμήμα νερού σε περίπτωση καταστροφής, η ευθύνη και το ρίσκο έχουν ήδη παρθεί! Μένει βέβαια πάντα και η φωνή! Η ενημερωμένη φωνή. Πρώτα ρωτάμε και μαθαίνουμε ποια είναι τα λάθη και οι ελλείψεις, οι αιτίες της καταστροφής. Μετά φωνάζουμε και ζητάμε δράση από τους αρμόδιους φορείς. Φυσικά, οι αρμόδιοι φορείς στη συγκεκριμένη περίπτωση θα όφειλαν να έχουν ήδη αναλάβει δράση, έχοντας απαντήσει με πράξεις σε ήδη υπάρχουσες εκθέσεις που είχαν επισημάνει κινδύνους, πριν συμβεί η καταστροφή.

Σε πανελλήνιο επίπεδο υπάρχει η ανάγκη ολοκληρωμένων χωροταξικών μελετών που θα επισημάνουν παρόμοιους κινδύνους και λάθη. Δεν είναι μόνο οι πλημμύρες, είναι η έλλειψη χώρων πρασίνου εντός πόλης, η έλλειψη ποδηλατοδρόμων, αν επαρκούν οι πεζόδρομοι, αν επαρκούν οι χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, είναι το θέμα της προστασίας των δασών και οι αναδασώσεις, ειδικά σε παράκτιες περιοχές, είναι το ερώτημα αν θα συνεχίσουμε να μπαζώνουμε τα ρέματα ή να αποξηραίνουμε τις λίμνες, αν υπάρχει μελλοντικός σχεδιασμός που λαμβάνει υπόψη την προβλεπόμενη αύξηση του πληθυσμού, και τελικά βρίσκουμε μπροστά μας και τα ερωτήματα που θα βάλουν τη φαντασία μας να δουλέψει: Πως θα μοιάζει η ο τόπος που πραγματικά θα χαιρόμαστε να ζούμε, να εργαζόμαστε, να διασκεδάζουμε, να μετακινούμαστε πεζοί, με ποδήλατο, δίτροχο, αυτοκίνητο, μέσα μαζικής μεταφοράς; Μπορούμε στον τόπο μας να ψωνίζουμε ευχάριστα, να χαλαρώνουμε με ένα καφέ ή ένα ποτό αγναντεύοντας τη θάλασσα, υπάρχουν χώροι για να αθλούμαστε, να προσφέρονται για διοργάνωση καλλιτεχνικών, επιχειρηματικών και άλλων εκδηλώσεων; Μπορούμε όλοι, ανεξαρτήτως ηλικίας, να χαρούμε τον τόπο μας, να διαμορφώσουμε το χώρο μας ούτως ώστε να μας παρέχει τα βασικά ζητούμενα της προσωπικής μας υγείας, της προσωπικής μας ασφάλειας και της ασφάλειας της περιουσίας μας, αλλά ο ίδιος χώρος να διαθέτει αρμονία και ομορφιά, εμπνέοντας σεβασμό και δημιουργική, θετική ενέργεια σε όλους εμάς που ζούμε σ’αυτόν το χώρο;

Δεν υπάρχουν σχόλια: